Tuesday, April 26, 2011

Sulung.....bebanan atau tanggungjawab??

Dalam setiap keluarga nukleus yang ada dalam dunia ni, dah tentu ada anak yg bergelar Along... jadi, x semua bole jadi anak sulung yer. Hanya insan-insan yang terpilih je. So, sape2 yang bukan sulung, tapi nak jadi sulung, silalah bunuh abg2 atau kakak2 korang. (not recommended yer) Nanti x pasal2 ke tali gantung pulak.

Jadi, alkisahnye rongga ni merupakan anak sulung dalam family. So, best ke jadi abang yang sulung ni?? Aku sendiri pun x tau. Apa yang penting, aku cuba try untuk buat family aku senyum ceria. Sebagai abang sulung, dah tentu la aku nak pastikan family kite harmoni.

Untuk pengetahun korang2..aku ni kurang disukai oleh adik2 aku especially yang kecik. Ye lahh.."akukan abang". Keje aku mengarah je la adik2 aku buat keje. Mengemas rumah la..basuh baju ke..lipat kain ke.. ye lah..sume tu aku penah kene buat dulu2. sekarang gilaran diaowg pulak. Kejam x?? hehe.
(Situasi 1)
Angah : Along, adik ni menangis nak susu..along buatkan la susu untuk adik..
Along  : Ala, angah buatkan la susu untuk adik tu, sebab dulu along pun buatkan susu untuk angah bila angah nangis..
Angah : Ok la..angah buat susu utk adik..

So, tu ayat standard yang aku guna nak bagi arahan kat adik2 aku yg tengah membesar tu.

Selain tu jugak, aku ni suka bising2 kat rumah. Hehe. bila mak bising2 kat adik2 aku ni, aku la tolong tokok tambah. Bukan apa, nasihat. Perkara yang paling adik2 aku x suka bila disuruh untuk belajar.
(Situasi 2)
Dek!!!! bukak buku, belajar. UPSR dah nak dekat. Jangan asyik nak main kat luar je.
"Tu antara pekikan aku kat adik aku suruh dia belajar."



Ye lah, apa gunanya buku2 rujukan yang bertimbun aku beli..dah tentulah untuk diaowg baca dan buat latihan kan. X kan buku2 tu nak buat perhiasan kat rak buku pulak.Kat sini, aku gunakan kuasa veto yang aku ada utk marah dan nasihat adik2 aku yg kat bawah.

Tapi biasa la, dah jadi sulung, aku ni dibagi tanggugjawab mak dgn ayah aku untuk tolong mengurangkan bebanan mereka. Aku selalu disuruh jemput diaowg balik sekolah, or hantar gi sekolah..hantar and jemput gi tuisyen. Walaupn dalam hati rasa terbeban, tapi aku menganggap ia sebagai tanggungjawab.

Tapi, paling aku seronok sekali bila celebrate birthday adik2 aku. Seronok betul dapat tengok diaowg tersenyum. Biasanya...ehh..semestinya aku akan belanja satu family makan2..upacara potong kek.. untuk meraikan birthday adik2 aku.
"Happy birthday to my lil sis & bro"
Tapi yang sedihnye, xde sape yang nak celebrate birthday aku. Last darjah 3 kot..potong2 kek. Sekarang ni, adik aku yang kat "U" pun aku celebrate. Sedih kan..tu la, sape suruh jadi abg sulung yang baik hati.. (angkat bakul sendiri)

Kengkadang tu, kalau ada free time,aku bawak gak family aku gi jenjalan ke..picnic ke..paling cikai pun jongging kat Taman Tasik Titiwangsa.



So, kesimpulannye, aku abang yang sulung..dipetranggungjawabkan untuk protect adik2 aku..jaga diaowg, amik berat pasal diaowg..dan sememangnya..aku sayang family aku, mak, ayah, dan adik2.

Hihi..ni la contoh gelagat abg mithali.



Aku bertuah menjadi anak yang sulung.


Adios,
Rongga

*Character foto dikreditkan kepada Danbo 

0 comments:

Post a Comment

 

Rongga Ronggi Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger