Monday, April 25, 2011

Fire Drill di kantor..

Kebetulan hari ni ada pulak latihan kebakaran kat tempat keje aku..Ni first time tau..tahun-tahun dulu aku tak berkesempatan sebab attend training la, ada keje luar la...tapi tahun ni x bertuah pulak. Kene buat exercise turun tangga. So, nak tau apa itu fire drill, meh aku cite ckit.

Fire drill definition (Rujuk wikipedia) : 
A fire drill is a method of practicing the evacuation of a building for a fire or other emergency. Generally, the emergency system (usually an alarm) is activated and the building is evacuated as though a real fire had occurred. Usually, the time it takes to evacuate is measured to ensure that it occurs within a reasonable length of time.

So, adik-adik dah jelas yer  maksud fire drill. So, pengalaman aku time fire drill hari ni, memang kepala lutut macam nak tertanggal la turun tangga. Ye lah, dah lama x buat aktiviti senaman.

Tangga ni sekadar gambar hiasan je. Tapi berpusu-pusu jugak la nak turun bangunan. Semua function lift diorg disable kan sebab nak buat latihan tu nampak real.



Nak tau berapa tinggi office en rongga nih.. 55 tingkat yer.. Tapi aku xde la turun dari tingkat atas sekali. Ada la somewhere in the middle of the building.
Setiap floor akan ada marshal yang dilantik dikalangan officemate, di mana diowg ni dah dibagi briefing pasal fire drill ni seminggu lebih awal.. sume maklumat aktiviti adalah dirahsiakan. So, aku pn kene la akur semua arahan marshal. Kalau x, kite akan diishtiharkan rentung..

Bila dah turun kat lobi tu, aku dgn kwn2 lain diarahkan berkumpul kat kawasan lapang. So, tengoklah gelagat2 diaowg yg kebosanan ni.
 
Meriah!!! ramai sgt org kat sini lepas bangunan di"0"kan.



Sekian sahaja pengalam rongga pasal fire drill pada hari ini..

Adios,

Rongga

2 comments:

iez said...

Ok la tuh.. ari2 ade fire drill pon xpe.. bole cepat kurus... :P

Rongga said...

bukan cepat kurus..cepat tercabut tempurung lutut ada la..

Post a Comment

 

Rongga Ronggi Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger