Sunday, April 10, 2011

hanya sekadar kad plastik

Entry untuk hari ini ialah mengenai kad credit. Nama lain kad kredit ialah kad untuk membuat hutang.Best ke buat hutang nih dgn bank?? Bukan senang nk menguruskan kad kredit ni, silap langkah bole mengundang muflis.
Ye lah, banyak kat dada2 akhbar yg menyiarkan ramai golongan muda bawah 30 tahun yg muflis gara2 kad kredit nih..

Tapi aku plak..beriya apply kad kredit baru kat Maybank...nama kad tu "Maybank 2 cards". Bukan apa, banyak kelebihan kad ni kalau nk dibandingkan dengan "mastercard CIMB" aku yg lama. Ni lah kad aku yg menawan nih...aku baru je dapat kad ni minggu ni. Memang teruja, bersinar2 lagi kad ni.



Apa yang membuatkan aku teruja apply card ni...Nak tau apa kelebihan kad plastik yg luar biasa ni??

...
Satu servis tax bagi dua kad (Visa/mastercard & american express) dgn satu penyata

...
Caj kewangan yg sangat rendah 8.88% setahun

...
5x treatsPoint utk setiap RM1 bagi american express
...
5% weekend cashback bagi american express, tp cap sehingga RM50 sebulan

...

Kalau nk compare dgn kad2 kredit lain di pasaran..kad inilah yg terbaik..Aku apply kad kredit ni pun bukanlah untuk enjoy shopping pn. Tp cuma utk memudahkan kehidupan harian. 

So, berdasarkan pengalaman aku yg tak seberapa menggunakan kad kredit ni..ada la 3 thn kot, aku nk bagi beberapa tips:

1. Gunakan kad kredit semasa kedaan kecemasan sahaja (servis kereta, bill perubatan, dsb)
2. Jangan amalkan pembayaran minimum setiap bulan..kalau bole, setelkan cepat2
3. Elakkan menggunakan kad kredit utk bershopping sesuka hati sampai melebihi gaji kite sendiri
4. Kurangkan pembelian secara installment. (cth nk beli iphone installment credit card 24 bulan, tp x sampai setahun dh keluar model baru..jadi tanggung la hutang tp guna device yg dh ketinggalan)
5. Guna utk petrol kereta...sbb memudahkan. x perlu nk ke kaunter. Point pun dapat.

Jadi, itulah sahaja coretan aku pasal kad plastik yg bole memudahkan kehidupan kita, tapi jika silap langkah bole jugak membebankan kita.

Adios,
Rongga

0 comments:

Post a Comment

 

Rongga Ronggi Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger