Saturday, May 28, 2011

Gold Coast, Australia...Part 1

Salam sejahtera warga rongga. Seperti yg dijanjikan, aku nak story mory pasal percutian aku ke tanah kangaroo dan koala.."Australia". Lagi specific lagi, Gold Coast yg terletak di Queensland. Persiapan aku nk ke sana dah lama sebenarnya.. Booking flight 17 Ogos 2011. Booked hotel pulak bulan sept.. Ye lah, kene booked awal2 nk dpt harga tiket murah..at the same time prepare my financial strength before ke sana. mana taknye currency diaowg tinggi. Sebelum aku nk bercerita lebih lanjut..nahh, korang layan clip ni dulu.

Korang dah rasa feel ke aussie??? Tp, sebelum nk ke negara kanggaroo ni, korang diwajibkan utk buat visa tau. Ada passport je x cukup. Korang bole buat secara online kat Australian Immigration, kos yg dikenakan AUD20 (korang kene ada credit card)..atau buat kat mana2 travel agency. Kos cume 30 engget je. Aku pilih option yg kedua, senang dan lagi murah.. Klu korang x buat visa, memang x lepas la nak ke aussie. Visa pelancong ni juz valid for 1 years.

To make simple, my flight depart around 9.30p.m. Lama jugak la aku dlm flight tu. Perjalanan amik masa lebih kurang 8 jam setengah, dan kami sampai ke Coolangatta Airport dalam pukul 7.30am waktu australia. Untuk pengetahuan korang, kat aussie diaowg cepat 2 jam as compared to Malaysia..
 Ni la persisir pantai Gold Coast..aku nk landing dah time ni..

Benda yang terpenting aku nk story kat korang ni pasal makanan yang bole dibawa masuk ke sana. Imigresen diaorg agak strict bab2 makanan ni. Sebelum sampai ke sana, aku diberi declaration form..utk declare apa yang aku bawak.. So, jawab secara jujur sbb nak memudahkan urusan kan.

Aussie ni x benarkan korang bawak sebarang jenis daging...x kira la lembu ke, ayam ke, kambing ke..sume not allowed. hasil tenusu pun x lepas kt imigresen...aku ada la bawak instant lasagna and pizza...masuk tong sampah je la jawabnye. Sup mushroom campbell pun x lepas sbb ada bahan creamer tenusu.

Korang jangan bawak yang kiri dan kanan aku nih...




Yang penting, magee cup and packet aku lepas. Tuna dalam tin pun lepas. lain kali, kalau korang nk bercuti ke Aussie, bawak je makanan ni banyak2.

Lepas dah setel urusan kat airport. Aku pun tunggu la bas nak check-in kat hotel. Biasa, pelancong2 ni akan duduk kat surfer paradise sebab kat situ la pusat perlancongan utama kat Gold Coast nih. Bas yang menuju ke sana no dia 702. Perjalanan nak ke surfer paradise cuma amik masa 40 minit. Tambang lebih kurang AUD7.
Time tunggu bas. Bz tgk booking hotel, senarai aktiviti...nk turun street mana??...sesat karang, tp sume tu dh prepared kat malaysia lagi..

 Sepanjang perjalanan ke hotel... aku tgk pekan gold coast ni mmg bersih sgt. teruja aku tgk2 pemandangan sepanjang perjalanan dlm bas tu.




Around 10am, aku pn sampai ke tempat yang nak dituju. Yeah..dah sampai tempat aku nk bermalam.


Aku stay kat apartment ni 3 malam tau. Ok la, sume facilities lengkap. Ada microwave, washing machine, dryer , toaster, alat kelengkapan memasak, fridge. Yang penting, apartment ni ada outdoor and indoor swimming pool, sauna and jacuzzi. Memang puas hati la. Nak ke esplanade, surfer paradise kene jalan sikit la, dalam 15 min (900 meter). Esplanede tu mmg pusat perlancongan la kat gold coast nih..

Lepas rehat2..petang tu aku jalan2 la sekitar surfer paradise. Penat dh jari aku nk menaip..Korang tgk la gambar2 besh nih..

 QDEQ- bangunan paling tinggi sekali kat Gold Coast nih..77 tingkat tau..

 Bangunan2 kat tepi pantai..

 Sunset at Gold Coast

Sape manusia sesat nih??

Lepas jenjalan kat Esplande, aku pn beli la pakej theme park yg menarik kat information counter. Pakej yang aku beli tuh DreamWorld + WhiteWater World + Skypoint. Harga pakei nih AUD79 tau. Unlimited entry sampai 30 June 2011. Tp malangnye, sekarang ni aku dh ada kat K.L. Tapi xpe, sume aktiviti pakej ni aku cerita kat entry akan datang... Part2.

Nantikan entry Part 2...to be continued...

0 comments:

Post a Comment

 

Rongga Ronggi Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger