Sunday, June 12, 2011

Trust......is it all about a relationship???

Apa yang korang faham tentang perkataan "TRUST"... yang membawa erti kepercayaan. Of course, rata-rata warga rongga akan kaitkan dengan kepercayaan dalam sesebuah perhubungan...kesetiaan dan kejujuran. tapi, hari ni rongga nak bercerita sikit pasal TRUST pada scope yang lebih luas.


Maksud TRUST ni, tak harus kite kecikkan skop terhadap perhubungan semata-mata, tapi bole diolah dan diperluaskan maksudnye..So, kat sini, ronggga nak bagi satu equation:

TRUST = COST + SPEED

Scenario 1
Ok, kat scenario pertama aku nk cerita pasal "High Trust" dimana kepercayaan yang tinggi diberikan.. Jika scenarion ini berlaku, semestinya "Cost" akan berkurangan dan "Speed" akan lebih singkat. Let it be simple, aku bagi contoh reality aku sendiri.

Currently, rongga dah membeli rumah dan aku bayar the installment every month promptly without a single miss to RHB bank..but suddenly last week, I got a call from RHB loan center..mengatakan my housing payment cantek..and she offer me a personal loan. tak perlu lenghty proses, just instant approval. Wow.. but I rejected the offer.. Tapi, pokoknye yang aku nk share kat sini ialah:

TRUST = RHB bank trust me because I'm a good paymaster
COST   = RHB tak perlukan kos utk periksa my financial statement, or request any financial evidence
SPEED  = Dah tentulah instant approval of the personal loan

TRUST = COST + SPEED

####

Scenario 2
Untuk scenario yang kedua ni..rongga nak bagi contoh apa yang pernah berlaku kat US dulu. Korang ingat lagi tak pasal pengeboman World Trade Center (WTC) pada 11 Sept.


Gambar kat atas ni maybe bole refresh semula tragedi ngeri ni..

Sejak dari kejadian ini, kepercayaan/TRUST kerajaan Amerika terhadap warga negara asing semakin menurun..Disebabkan kejadian ni, kerajaan Amerika dah memperketatkan imigresen mereka di semua lapangan terbang antarabangsa terhadap pelancong luar dan warga asing. So, sebelum ni, pelancong luar cuma amik masa 30 min je nak masuk US, tapi sejak tragedi tu, dah memakan masa berjam-jam. Selain tu, kerajaan US juga menggunakan teknologi baru untuk mengesan bom, senjata, dan benda-benda merbahaya yang dibawa warga asing ni. Kesimpulan yang aku bole buat ialah:

TRUST = Kepercayaan kerajaan US terhadap orang luar berkurangan disebabkan tragedi 11 Sept
COST   = Imigresen US menggunakan teknologi mahal untuk memperketatkan keselamatan
SPEED  = Proses di imigresen yang dulunya singkat kini memakan masa yang lama.

TRUST = COST + SPEED

####

Jadi, di harap warga rongga faham la apa yang aku sampaikan. Sesungguhnya, TRUS is very important in reducing the COST and increase the SPEED.

Adios,
Rongga

0 comments:

Post a Comment

 

Rongga Ronggi Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger